آمار وبلاگ

خدمات وبلاگ نویسان

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس ادعا کند که به انتهای دانش رسیده است، نهایت نادانی خود را آشکارساخته است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :4
کل بازدید :13723
تعداد کل یاداشته ها : 7
103/2/8
1:29 ص

 

آبادان شهری است در جنوب غربی ایران در استان خوزستان .


این شهر در موقعیت جغرافیایی درازای 48 درجه و 17 دقیقه و پهنای جغرافیایی 30 درجه 20 دقیقه و با بلندای 3 متر از سطح دریا و با پهناوری 2796 کیلومتر مربع قرار دارد. دارای فرودگاه و بندر است که به دلیل داشتن پالایشگاه نفت و راهبردی بودن و هم مرزی با کشور عراق از زمان جنگ جهانی دوم از پراهمیت‌ترین شهرهای خاورمیانه و ایران بوده‌است.

جمعیت شهرستان آبادان نزدیک به 350،000 نفر و جمعیت نسبی در هر کیلومتر مربع 171 نفر است و بخشی از جمعیت آن را روستاییان که بیشتر ایرانیان عرب زبان هستند ، تشکیل میدهند. در آبادان یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های نفت جهان قرار دارد. نفت از اغلب مناطق خوزستان با لوله به این شهر میرسد و پس از تصفیه به کلیه جهان صادر می‌شود. نزدیکترین شهر به آبادان، خرمشهر است که حدود 15 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. خاک آبادان را آبرفت رودهای کارون و دجله (که به هم پیوسته‌اند) پدید آورده‌است. شهر آبادان درون خشکی ای است که گرداگردش رود است. این خشکی به جزیره آبادان شناخته شده‌است. شهر آبادان و همچنین بخش اروندکنار و نیمی از شهر خرمشهر در این جزیره‌اند.رودهای گرداگرد آبادان که همگی به خلیج فارس می‌ریزند از دو رود بزرگ‌تر پیشیاد دجله و کارون است. بزرگ‌ترین شاخه‌ای که از برخورد این دو رود پدید آمده‌است اروندرود است. بخش دیگر این رود که در آنسوی این جزیره روان است و اهمیت کمتری دارد بهمنشیر خوانده می‌شود. رود بهمنشیر در بخش‌هایی از گذرگاهش کارون هم خوانده می‌شود.

از محلات آبادان [می‌شود از بریم، بوارده، اروسی(اروسیه)، فیه (fai"ie)، هزاری‌ها، هلندی‌ها، امیری، احمدآباد، شاه آباد، فرح آباد،ظلفقاری،میدان طیب و بهمنشیر نام برد.]

بخشی از جزیره آبادان در دوره ساسانیان بهمن اردشیر خوانده می‌شده‌است که نام رود بهمنشیر یادگار آن نام کهن است.درایران باستان آبادان اوپاتان نام داشته است که این نام امروز بیشتر زیبنده شرکتها در سراسر جهان است . بعد از پیدایش اسلام آبادان را عبادان خواندند و به دلیل وجود زیارتگاه کوچکی که ادعا می‌شود خضر نبی در آن دیده شده‌است گاهی به این منطقه نام مذهبی جزیرةالخضر هم داده شده‌است.
در سال 1314 طی مصوبه شورای وزرای وقت نام عبادان به آبادان تغییر یافت .

بیشتر مردم این شهر از آغاز ساخت پالایشگاه در این شهر از گوشه و کنار ایران و به ویژه از بخش‌های جنوبی، مرکزی و باختری کشور به این شهر کوچیدند و با هم جامعه و فرهنگ این شهر را ساختند.نخستین مردمانی که در شهر آبادان جاگیر شدند از شمال خوزستان بودند. با رونق بیشتر این شهر مردم در جستجوی کار از جاهای دورتر به این شهر آمدند. بیشتر ایشان از استان فارس و بوشهر بودند.از آمیزش این مردمان جامعه ، لهجه و فرهنگ آبادنی پدید آمد ؛ چنانکه لهجه آبادانی آمیزه‌ای از لهجه‌های مردمان سه نقطه پیش یاد است.
اشغال ایران در جنگ دوم جهانی بر رونق و اهمیت این شهر استراتژیک افزود. در واقع عمده پیشرفت این شهر در دوره پهلویها و به ویژه دومین شاه این دودمان بود.
با رویداد انقلاب اسلامی و پس از آن جنگ ایران و عراق این شهر رو به ویرانی نهاد و بسیاری از مردمش به شهرهای دیگر و به ویژه به بیرون از کشور کوچیدند و بیشتر آنان نیز دیگر بازنگشتند .
امروز پس از گذشت 17 سال از پایان جنگ ایران و عراق – اثرات این جنگ خانمانسوز همچنان آبادان را در بر گرفته و با نظاره کردن نقاط مختلف شهر میتوان به این واقعیت پی برد.
آبادان امروز در معظلات اجتماعی قوطه میخورد .
فقر – اعتیاد – تکدی گری – فحشا – ایدز- نا امنی اجتماعی و اقتصادی – نبود امکانات اولیه زندگی – وجود فاصله طبقاتی بسیار بالا – از جمله این معظلات به شمار می آید.
و این در حالی است که هم اکنون پالایشگاه آبادان 50 درصد بنزین کشور را تامین میکند. و بندر آبادان سالانه حدود 120 میلیون دلار درآمد زایی برای کشور دارد.


91/2/30::: 1:29 ع
نظر()
  
  

امروز امام جمعه آبادان گفت 

حقوق مردم ایران باید به رسمیت شناخته شود. - حجت الاسلام والمسلمین محمدی اصفهانی در خطبه های نماز جمعه آبادان گفت: مردم ایران حقوق مسلمی دارند که باید توسط سایر کشور ها شناخته شود. - وی با اشاره به نشت پنج به علاوه یک در بغداد افزود : این نشست باید بصورت منطقی برگزار گردد. - خطیب جمعه آبادان در بخش دیگری از سخنان خود مردم بحرین را قربانی طرح های آمریکا و انگلیس دانست و افزود: آل سعود نباید از جنایتکاران حمایت کند چرا که به سرنوشت قزافی و حسنی مبارک دچار خواهند شد ...


  
  

باشگاه نفت آبادان تکلیف سرمربی فصل آینده را خود مشخص کرد

تا اولین باشگاهی باشد که برای لیگ دوازدهم تکلیف خود را بداند. مسوولان این باشگاه قرارداد یک‌ساله‌ای را با آلبرتو کاستای پرتغالی امضا کردند. کاستا نام عماد زعتره، فونیکه‌سی، عباس محمدی، حبیب منگلشی، هدایت شهریاری و حسین سلامی را در فهرست بازیکنان مازاد قرار داده است.